BERITA KCS REDHA

Apa orang kata fasal KCS...apa pula kita kata fasal KCS...macam-macam orang kata...



Saturday, October 8, 2011

DISIPLIN DALAM BEKERJA : Satu Pandangan

Catatan : Mohd Asri Redha
              Teratak Kasih Alor Setar

Tak ada angin, tak ada ributpun...tiba-tiba saya dikejutkan dengan SMS staf memaklumkan saya adalah salah seorang penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang tahun 2007 bagi kategori KCS gred N48...terkejut juga terima berita itu..dah 2 tahun lebih berlalu. Dan tidak pernah ambil tahupun, kerana ini tidak ada langsung dalam agenda kerja saya seharian..

Yang saya nak cerita ni bukan saya dapat APC..  Ini cerita tahun lepas. Dah basi. Tahun ini tak rasalah.. dah terlepas.. sebab SSM dah tak pakai lagi. Kursuspun tidak sempat nak pi.   Tapi nak cerita fasal lain. Walau bagaimanapun saya amat bersyukur banyak kepada ALLAH SWT yang menganugerah APC ini dan juga kepada bos-bos saya terdahulu yang telah memberi penilaian terhadap saya..tentunya nilai terbaik kut..kalau tidak takkan panel nak bagi APC...Terima kasihlah kepada bos lama saya yang dah pencen Dato' Mansor Ismail dan Dato' Abdul Mukhti, Dato' Azmi Din, Dato' Hj Mat Noh dan lain-lain ketua jabatan yang telah memberi sepenuh keyakinan kepada saya untuk menjalankan tugas-tugas yang diarah tanpa berbelah bagi...Kepercayaan yang mereka berikan itu sebenarnya membuatkan saya menjadi lebih berkeyakinan dan berusaha sekadar kemampuan untuk kesejahteraan rakyat. Sebab itu saya  tidak lupa buat surat penghargaan terima kasih kepada sebahagian ketua-ketua saya apabila mendapat apa-apa penghargaan dari kerajaan. Sepanjang saya bekerja dengan bos2 KCS langsung tidak ada masalah dengan mereka.  Tapi kalau ada bos yang buat tidak ikut peraturan dan prosedur yang bukan dalam kuasa budibicara ketua jabatan saya tetap tegur dan cakap terus terang.  Ini adalah soal prinsip. Sebab  itu  tidak hairanlah saya pernah dinilai prestasi begitu teruk oleh seorang ketua jabatan hingga dicadangkan pergerakan gaji 'statik'. Tak apa itu saya boleh terima. Kuasa ditangan bos kita.. kerja tetap dibuat tanpa perasaan kecewa.

Untuk mendapat kepercayaan ketua jabatan sepenuhnya bukan suatu perkara yang mudah..Kalau kita membina tahap disiplin yang buruk sejak awal, menonjolkan peribadi yang kurang elok, salah laku yang terlampau, suka berbohong  dan lain-lain perkara negatif sudah tentu sukar untuk kita mendapat kepercayaan bos atau ketua jabatan..Inilah yang saya cuba elakkan sekadar boleh.. Bagi saya mudah sahaja untuk mendapat kepercayaan ketua kita dan kita tidak perlu bodek dan menonjol-nonjolkan diri bahawa ini kita buat itu kita buat, itu kita yang rancang dan sebagainya.. Setuju benar kata Ustaz   Badlishah Alaudin dari Jabatan Agama Pahang  dalam seminar Pemantapan Integriti Dan Keutuhan Pentadbiran Awam  Negeri yang saya hadiri pada  minggu lalu di Sungai Petani baru-baru ini, iaitu untuk mendapat kepercayaan ketua-ketua kita, anak-anak buah kita atau pelanggan kita sifat utama yang perlu ada dalam diri ialah jangan berbohong. Sekali kita berbohong jangan harap orang akan percayai kita lagi... cakap-cakap ' on the way' yang jadi mainan mulut kebanyakan orang tidak harus diamalkan lagi.. Cakap saja terus terang.. dok pembohong buat apa.

Saya ambil contoh  yang paling mudah ialah kalau ada sesuatu majlis, bila sahaja tau bos atas yang berkuasa seperti MB atau SUK hanya hantar wakil sahaja untuk hadir rasmi sesuatu majlis, maka secara tiba-tiba sahaja terus batalkan kehadiran ke majlis tersebut...Bagi saya tidak kiralah siapa yang hadir rasmi, kita hadir juga kalau ada kelapangan dan tidak ada keperluan mendesak tugas rasmi kita. Mengapa kita tidak hadir kalau kita tau bos kita tidak dapat hadir sedangkan niat awal hendak hadir...tepok dada tanya selera... Sebab itu banyak sangat berlaku pembaziran makanan bila jemputan tidak ramai, sebab waktu mula jawab kata nak mai, alih-alih tukar fikiran tak mau mai sebab VVIP hanyak hantar wakil saja. Kalau ada aktiviti apa-apa duduk didepan atau tonjol-tonjolkan diri untuk perhatian bos kita...Bab ni saya 'surender' awal-awal lagi, tidak reti nak tonjol diri..duduk kut jauh aje...kalau diperlukan baru mampir. ..... Tang hadir tetap hadir kalau tidak bertembong dengan aktiviti lain yang lebih penting.

Begitulah juga kalau kena hadir mesyuarat. Kalau asal tu pengerusinya adalah ketua besar.. bos kat pejabat akan hadir. Bila tau ketua besar tidak dapat  pengerusikan mesyuarat tersebut maka  hantar timbalannya aje.. dan-dan beralih keputusan lalu bos pejabat hantar penolong-penolong aje .. lebih teruk lagi hantar pegawai bawahan lagi.. ni apa cerita ..... Apakah kita nak habaq kita sentiasa hadir mesyuarat atau buat kerja bagi ketua besar nampak depan mata tapi sebenarnya kita berdrama saja... Jenis ni ada bayak juga kat mana-mana organisasi.

Begitu juga disiplin diri..kalau guna kad perakam waktu tu gunalah sepenuhnya..guna waktu kerja sepenuhnya. Jangan guna waktu kerja separuh sahaja, separuh lagi tidak guna kerana pergi main golf ka atau sebagainya yang merugikan wang rakyat. Kalau terlebih guna masa rasmi untuk personal, gantilah dengan kerja lebih masa sikit, atau hari-hari cuti yang lapang pilah buat kerja yang banyak berlambak kat opis...Setiap aktiviti kerja harian perlu dilaporkan kepada ketua jabatan secara bersuratpun tidak apa. Tidak semestinya kita jumpa selalu bos kita. Biar ketua kita tahu apa yang kita buat..Apa-apa yang ketua atur kita ikut jangan dok belaga angin dengan ketua kita..lagipun bukan teruk mana pun....hadir dalam majlis pun sudah merupakan satu penghargaan aktiviti yang dibuat.Penganjurpun  seronok kita hadir jemputan yang dibuat..sebenarnya banyak lagilah caranya bagaimana untuk mendapatkan kepercayaan ketua jabatan.. Ini semua memerlukan kreativiti seseorang.

Pegawai-pegawai yang baru kerja kena belajar ini semua. Ianya tidak diajari masa kat Universiti. Ada setengah pegawai-pegawai baru angin sangat tinggi.. Cakap dengan anak-anak buah macam cakap dengan kawan. Cakap hang aku begitu sahaja dengan mereka. Sedangkan ada setengah Pembantu Tadbir sama umur dengan bapa pegawai berkenaan. Begitu juga setengah tu cakap dengan Pegawai KCS yang lebih senior cakap tidak hormat langsung, pakai rodong hang aku sahaja. Tidak heran langsung. kalau yang senior tu cakap aku atau hang dengan kita ..tak apalah biar dia cakap macam tu tapi kita yang junior ni kena berbahasa yang hormat sikit.. Saya sendiri tidak tergamak nak bercakap dengan senior banyak dengan saya dengan berbahasakan hang aku walaupun mereka bercakap begitu. Habis sangat cakap I atau You sahaja... Itupun rasanya macam nak kasar juga..

Setengah tu cakap kasar dan memedihkan kakitangan seolah-olah kita sahaja yang betul..Ingat kita ini adalah manusia, tidak ada sapa yang boleh mengaku betul semua apa yang dia buat. Belajarlah menerima pandangan anak buah asalkan baik dan berkesan apa salahnya kita terima pandangan mereka. Ada setengah-setengah staf tu sampai takut-takut dan  terketar2 nak tanya apa-apa pada ketua-ketua pertengahan terutama yang berkaitan prosedur dan berkaitan hal-hal peraturan jabatan. Takut kena sembur dengan  kata-kata yang kurang enak didengar.. sebab dah biasa kena.  Ini cerita benar dan bukan direka-reka sebab saya lebih terbuka dan staf banyak meluahkan perasaan dan isihati mereka kepada saya sepanjang 25 tahun duduk dipelbagai jabatan. Saya boleh terima dengan hati yang terbuka staf mai query fasal claim saya walaupun saya sudah bertaraf ketua jabatan,atau kita buat tidak ikut peraturan dan prosedur kewangan dan sebagainya. kalau dah tidak betul kita  terima aje.  Buat  apa dok tegak benang basah. Jangan dok kata lebih kurang aje kepada anak buah kita hingga depa takut nak jumpa atau nak beri pandangan atau teguran. Ini akan melemahkan semangat mereka. Sebab itu berlaku segala macam masalah yang berbangkit.

Kesombongan setengah pegawai itu terbawa-bawa hinggakan anak buah nak telefon pun tidak bagi kalau waktu rehat, waktu cuti rehat, cuti awam dan sebagainya walaupun tujuan untuk telefon itu ialah untuk urusan rasmi meminta pandangan, nasihat, tunjuk ajar dan seumpamanya. Apatah lagi kalau nak suruh tuan mai opis waktu cuti disebabkan urgent sangat..Silap-silap kena jerkah lagi kakitangan yang dok telefon tu....Seingat saya sejak 25 tahun bekerja, tidak pernah lagilah dok buat perangai macam itu..Orang jerkah saya ada..  Seboleh mungkin tolonglah apa yang patut, walaupun waktu rehat atau waktu cuti...bagilah rakyat rasa senang sikit hasil dari pengorbanan kita itu..

Belanjawan 2012 baru dibentangkan.. bayangkan tahun depan akan dapat pelarasan  gaji lagi.. bermakna naik gaji lagilah kita. Dapat skim yang lebih baik serta dapat bonus lagi..  Cuba kita renongkan balik kerja buat kita.. berbaloi tak dengan gaji yang kita dapat ini... rasanya kerajaan bayar terlalu banyak kepada kita berbanding kudrat tenaga , masa yang kita berikan fikiran dan usaha yang kita keluarkan.

Kadang -kadang penolong-penolong pi kemanapun ketua jabatan tidak tahu.. dia kira dia aje.. ada surat jemputan dari WDA terus hilang aje tanpa makluman kepada ketua dia. Seolah-olah ketua jabatan bukan ketuanya... Sekurang-kurangnya hormati sedikit ketua jabatan kita, kerana kita sendiri suatu hari nanti akan jadi ketua juga. Apa perasaaan kita waktu itu kalau penolong-penolong kita buat tidak heran saja kepada kita sebagai ketua.. Jabatan sendiri ada agenda dan aktiviti yang perlu diselesaikan.

Semua yang saya sebut ini adalah rentetan pengalaman yang saya kutip sepanjang lebih 26 tahun bekerja...elok sangatlah perkara-perkara tersebut jangan diamalkan lagi. Memanglah sesama pegawai itu tarafnya sama sahaja cuma gred berbeda tapi perbedaan umur juga perlu diambil kira. Tidak salahkan berbahasa abang, kak, Pak Long, Pak Ngah dan sebagainya...Ianya akan meningkatkan kemesraan lagi dalam hubungan kakitangan asalkan disiplin tetap di beri perhatian utama.

Sebagai KCS yang menjadi penolong ketua jabatan menjadi tanggungjawab kita untuk membantu ketua jabatan terutamanya dalam hal-hal berkaitan  kakitangan. Tapi nampaknya inilah yang kurang diberi penekanan dan perhatian pegawai-pegawai kcs dalam sesuatu jabatan. Semua nak kena tunggu ketua jabatan yang urus. Sebab itu saya lihat tahap disiplin kakitangan dikebanyakan jabatan yang saya pimpin  agak kurang baik dan terpaksalah diperbetulkan perlahan-lahan. Itupun perlukan kerjasama penolong-penolong mengambil perhatian yang serious dalam hal disiplin kakitangan dan diri sendiripun kena berdisiplin juga. Kalau tidak anak buah gelak aje tengok kelaku kita. Setiap kesalahan salah laku dan disiplin kakitangan dibawah tanggung masing-masing perlu diambil tindakan susulan seperti rekod bukti dan  sebagainy. Jangan dibiarkan berleluasa depan mata.  Janganlah pula pegawai-pegawai dok bersekongkol dengan staf yang bermasalah disiplin ini sampai nak tegorpun tidak berani, nak buat surat amaranpun takut apatah lagi nak buat laporan lengkap masalah disiplin kakitangan yang dipimpinnya.. Nak ambil tindakan disiplin kena ada bukti sahih dan bukti rekod  yang lengkap dan terperinci. Bukan boleh ambil tindakan begitu saja...

Kebanyakan kerja saya hanya di luar daerah...buat kerja teruk manapun rasanya bukan ada orang tengok..Saja seronok seorang diri sahaja buat kerja. Asal dapat gaji macam la ni rasanya sudah lebih dari mencukupi..

Alhamdulillah..ada juga orang dok tengok apa yang saya buat...tapi nak dapat anjakan gaji  rasanya tunggu buah yang tidak gugur...maklumlah dah tua-tua 'meregon' ni otak tidak berapa nak boleh mengapai ..periksa dapat cukup makan aje.....tak apalah walau tidak dapat gaji melintang. Beri saja pada yang layak..saya tetap terus buat kerja macam biasa...tak mau bagi masalah pada ketua-ketua besar kita.

Oklah...dok bersembang kes ini panjang-panjang nanti orang kata dok sombong diri pula+.....masuk bakul angkat sendiri. Tapi itulah saya ni bukan pandai sangat buat kerja, cuma ikut arahan dan peraturan sahaja dimana boleh, itu sahaja...Kalau bijak dan pandai serta ada ilmu tinggi maka itu satu kelebihan yang amat diperlukan bila ditempatkan ditempat-tempat strategik tertentu seperti di UPENK , GLC dan lain-lain tempat kerja yang bersifat nasional dan internasional. Sekarang sudah banyak KCS yang ada Ijazah Sarjana. Gunakan kesarjanaan mereka ini untuk kecemerlangan pentadbiran negeri Kedah. Bukan hanya ambil Sarjana ini untuk dapat elaun 3 kenaikan gaji.. Kalau itu yang menjadi objektifnya... rugi besarlah kerajaan negeri yang berbelanja besar untuk KCS berkenaan.

Saya sendiri mengakui tidak mampu untuk duduk ditempat-tempat sebegini..tempat sebegini lebih mencabar. Lebih baik mengaku awal-awal dan beri pada orang lain walaupun gred dan gaji yang lebih tinggi. .. Saya sedar kelemahan saya.. apatah lagi mengaji pun tak tera mana.. bahasa inggerispun tunggang langgang.  OKU lagi. Jadi kalau ada junior lagi yang mampu dan berdisiplin apa salahnya kalau mereka pegang jawatan tersebut..  Dalam hal ini saya tidak kisah sangat soal-soal kenaikan pangkat ini dan langkau kawan-kawan, asalkan jangan diturunkan pangkat dan turunkan gaji sudahlah...Takat nak duduk tempat kerja yang gred lebih tinggi tapi tak mampu nak buat apa-apa yang lebih baik dari apa yang sedia ada, lebih baik tidak payah...Dok seronok dengan jawatan hebat, gaji besar tapi orgaanisasi yang dipimpinnya itu tidak 'tera' manapun... rugi memanjang, dan masalah macam-macam yang dibikin hingga  memeningkan kerajaan negeri untuk merungkaikannya.


OK jumpa lagi
asriredha
teratak kasih
alor setar

3 comments:

  1. Adat manusia bos.....kalau dah rasa diri depa tu bagus jadi macam tu la ...cakap dengan orang yang dah senior pun dah tak hormat dah...depa perasan kot depa dah bagus ada ijazah phd master...rasa hebat sangat pada hal pengalaman orang lama tu yang terbaik betui kan bos apa yang saya kata nikan? Tabik kat bos pasai berani tegok depa....

    ReplyDelete
  2. Adat manusia bos.....kalau dah rasa diri depa tu bagus jadi macam tu la ...cakap dengan orang yang dah senior pun dah tak hormat dah...depa perasan kot depa dah bagus ada ijazah phd master...rasa hebat sangat pada hal pengalaman orang lama tu yang terbaik betui kan bos apa yang saya kata nikan? Tabik kat bos pasai berani tegok depa....

    ReplyDelete
  3. saya teringin duduk semeja dengan tuan pekena teh tarik sambil bersembang2 pasal pengurusan organisasi nie...

    ReplyDelete