BERITA KCS REDHA

Apa orang kata fasal KCS...apa pula kita kata fasal KCS...macam-macam orang kata...



Thursday, December 27, 2012

Segala Kekurangan Diri Jangan Di Jadikan Penyebab Untuk Gundah Gulana...Dan Mencari Alasan



Salam sejahtera semua pembaca maya sekalian...

Sebenarnya lama juga saya tidak menulis dalam blog.. sebenarnya tak lama mana pun. tapi bagi saya kalau seminggu tak tulis, rasa lama juga.. sebab selalu saya tulis blog... macam-macam nak sembang dan cerita.. Tapi itulah.. hujung-hujung tahun begini kalut segalanya.. Macam-macam program diatur nak diperhabiskan pada tahun ini juga. Heran ya.... masa awal-awal tahun dan pertengahan tahun tak begitu diatur bersungguh-sungguh... dok tunggu hujung tahun juga. Begitu juga masa saya buat projek-projek pembangunan dulu, peruntukan pun mai waktu-waktu hujung macam nilah.. depa simpan duit tu lama-lama sepanjang tahun.. kita pun tak faham fasal apa.. Bila dah sampai penghujung tahun tu baru tersedar banyak lagi tak dibelanja.. lalu ditaburlah ke merata jabatan diminta kita laksana. Lepas tu bagi syarat pula kena bagi siap tahun ini juga... Mampus kalau macam ni. bila kita tak sempat akan dikatakan, kita tidak pandai belanja.... jabatan pula disalahkan.  Tahun depannya dikurangkan peruntukan kerana dikata jabatan tidak pandai belanja. Begitulah keadaannya berulang perkara yang sama setiap tahun.





Satu lagi sebab saya kurang sikit menulis melalui media eletronik ini ialah saya juga menghadapi masalah mata yang agak membebankan sikit sejak kebelakangan ini. Itu sebab tak boleh nak 'latu' sangat mata ni... sebab nak guna lama lagi... Itupun kalau diizinkan oleh Allah SWT. Sekarangpun dah mula rasa pelik sikit mata ini, otot disekeliling mata kiri asyik berdenyut dan bergerak tanpa sebab hingga menganggui pemandangan mata dan keletihan terlampau . .  Mungkin kerana terlalu banyak membaca atau menulis komputer atau mungkin juga telah berumur rupanya saya ini. Dan ada yang mula terperasan akan perbedaan antara mata kiri dan mata kanan saya dan mengatakaan saya ada masalah lain.

Hari ini saya menulis kerana dalam minggu ini saya kurang membaca dan menulis.. kerana asyik melawat dan memerhati sahaja.. jadi itu sebab rasa selesa sikit kut..

Saya pernah cerita dalam blog sebelum ini,  masa saya berumur 12 tahun oleh kerana kebuasan  saya waktu itu tak kira tempat dan masa.. main sungguh-sungguh cara kampong yang serba kekurangan, saya telah terlibat dengan permainan 'perang-perang' .. dan salah satu peluru musuh telah hinggap disebelah mata kanan saya.. Akibat peluru yang dibuat dari batang bemban sebesar ibujari itu yang hinggap dimata saya maka sejak itulah saya tidak lagi boleh menggunakan mata kanan saya . Saya menjadi seorang yang cacat sebelah mata.. dengan berbekalkan mata kiri saya yang masih berfungsi itulah saya mengharungi kehidupan saya hingga ke hari ini... Mungkin ada hikmahnya bala yang menimpa saya itu...ada hikmahnya bala yang diturunkan oleh Allah terhadap diri saya ini. Mungkin jika tidak terima bala itu saya tidak akan berada pada kedudukan sekarang ini. memang memeritkan sekali berada dalam menjalani kehidupan menggunakan sebelah mata... Pening, sakit kepala dan keletihan mata terlampau adalah antara ketidakselesaan yang seringkali terjadi.  Kalau ditanya orang yang menghadapi situasi yang serupa saya, mungkin mereka lebih perit lagi penderitaan mereka. Mungkin diluar nampak elok sahaja tapi didalam hanya diri sendiri sahaja yang mengetahui...

Namun itu semua tidak menghalang saya untuk menjalani kehidupan seharian seperti orang biasa. Saya masih boleh bersukan dan terlibat aktiviti lasak, boleh memandu seperti biasa.. pendekkata seperti orang biasa lain. Sebab itu ramai rakan-taulan dan keluarga sendiri tidak sedar dan perasan akan kecacatan yang saya hadapi ini.  Hari ini saya buka tembelang saya bukan nak minta belas ihsan sesiapa  tapi nak 'habaq' kata kelemahan dan kecacatan yang ada itu tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak melakukan sesuatu yang terbaik apatah lagi dalam konteks pekerjaan seharian. Bagi saya orang yang normal patut tunjuk lebih hebat lagi... sebab itu saya amat tidak boleh terima kalau ada anak-anak buah mai bagi tau tak sempat nak buat, tak cukup orang, tak cukup masa, masalah kesihatan dan pelbagai alasan yang remeh-remeh sedangkan diri sendiri tidak berusaha kearah penambahbaikan dalam menggerakkan organisasi lebih cemerlang. Pelbagai alternatif dan cara boleh kita laksanakan dalam menyelesaikan apa-apa masalah yang kita hadapi... samada  kita mahu cuba buat atau tidak buat sahaja..

Jabatan Kebajikan Masyarakat sendiri baru-baru ini telah mengklasifikasikan orang yang buta sebelah mata itu sebagai golongan OKU dan boleh mendapat pelbagai pengecualian dan pelbagai kemudahan termasuk tidak perlu membayar cukai pendapatan. Namun saya masih kekal dengan pendirian sekarang selagi belum terdesak saya tidak akan dapatkan sijil OKU itu.. tak apalah bayar cukai pendapatanpun saya puas dan rela hati kerana saya tahu cukai itu diguna untuk kepentingan seluruh rakyat Malaysia juga. Lagipun apa salahnya saya bayar cukai pendapatan pada ketika saya mampu. Untuk lebih barakah maka kita tukarkan bayar cukai pendapatan kepada bayar Zakat Pendapatan malahan kalau bayar zakat kena bagi lebih lagi sebab ada pendapatan yang tidak wajib cukai pendapatan tapi dalam zakat tiada pengecualiannya dan tak boleh tipu-tipu dan sorok-sorok. Diri sendiri dan ALLAH SWT tahu segalanya.

Ok... kita jumpa lagi dalam tajuk baru yang telah pun saya siapkan pada masa yang sama iaitu.. Lawatan saya ke Hong Kong dan Shenzen bermula dari 14 - 19 Disember 2012... TUNGGU TERBITANNYA... ehh.. macam buat majallah pula...

Teratak Kasih..
Alor Setar..

No comments:

Post a Comment